Kennis delen over jongere generaties maakt binnenstad duurzamer

Geplaatst op 25 november 2018

Kennis delen over jongere generaties maakt binnenstad duurzamer

15 november 2018

Jongere generaties leven volgens andere inzichten en patronen dan ontwikkelaars en beleidsmakers zijn gewend. Wat betekent dit voor de woningmarkt en de mobiliteit in binnensteden? Het is zaak van elkaar te leren. De Vastgoed Factory en Hitachi Capital Mobility laten Groningen zien dat het duurzamer kan.

Mark Wieringa van De Vastgoed Factory en Mark Feddes van Hitachi Capital Mobility zijn het eens: "Je moet het gewoon gaan doen, we leren onderweg. Het idee is er en ook wij zijn heel benieuwd naar de uitwerking”. In de Groningse Barestraat staat een nieuw woningcomplex in de steigers: 34 appartementen voor werkende en studerende jongeren, een ontwerp van Van Ringen Architecten. De verhuurappartementen worden aangeboden inclusief een mobiliteitsabonnement. De oplevering is gepland voor maart komend jaar. Hoe zit het concept in elkaar en waar lopen De Vastgoed Factory en Hitachi Capital Mobility tegen aan?

Mark Wieringa: "Regelgeving loopt niet bepaald in de pas bij bepaalde ontwikkelingen. Met name jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in bezit, maar wel in gebruik. Ze reizen vooral per fiets of met het openbaar vervoer en kopen veel meer via internet. Zo hebben we al een paar woningcomplexen uitgerust met een pakjesautomaat, waar bezorgers pakketjes achterlaten en via een app de bewoner op de hoogte brengen. Die oplossing is relatief eenvoudig, maar bij het ontwikkelen van woningen is het complexer.”

Uitproberen

"De parkeernorm voor jonge mensen is in de steden nog steeds erg hoog”, weet Wieringa. "Terwijl wij ervaren dat bij woningen die we de laatste paar jaar voor deze doelgroep in de binnenstad hebben gerealiseerd, de ‘verplichte’ parkeerplaatsen grotendeels ongebruikt zijn en vol staan met onkruid. Dus zijn we met Groningen, Leeuwarden en Assen in gesprek om vormen van deelautogebruik aan te bieden bij woningen. Door de parkeernorm flink omlaag te brengen, bespaar je veel ruimte in binnensteden waar de parkeerdruk hoog is. Nu gaan we in de Barestraat de vijf beschikbare parkeerplekken een stuk efficiënter en slimmer gebruiken. Jongeren zijn er enthousiast over en wij hebben met Hitachi afgesproken dat we het gaan uitproberen en proefondervindelijk zien waar het toe leidt.”

Mobiliteitsbehoefte

Mark Feddes van Hitachi Capital Mobility beaamt de sprong in het min of meer diepe. "In 2011 waren we (als Noordlease) de eerste in Nederland die met private lease begon, nu is het de normaalste zaak van de wereld. Waar het om gaat is te willen zoeken naar maatwerk in mobiliteit. Wat is nodig, wat is de behoefte? Vanuit die visie vinden we dit een mooi project om van te leren: welke oplossingen van nu kunnen duurzaam bijdragen. Onze inbreng bestaat uit het beschikbaar stellen van auto’s en infrastructuur zoals slimme laadpalen. Deze laadpalen kiezen voor het laden van de auto op het meest gunstige en duurzaam mogelijke moment, dankzij zonnepanelen op het dak van het gebouw. We beginnen met drie personenauto’s en als er vraag is naar bijvoorbeeld een transportbusje op bepaalde momenten kan dat ook, het gaat om maatwerk. Afhankelijk van de vraag van de bewoners, leren we te sturen op mobiliteitsbehoefte.”

Eigenaarschap

Carsharing is al bekend, maar niet populair. Waarom denken jullie dat dit wel werkt? Mark Feddes: "Ik denk dat het te maken heeft met gedeeld eigenaarschap. Het gaat hier om een besloten groep die gebruikmaakt van de auto’s; je brengt de auto altijd weer terug in die community. En de auto die je deelt is altijd dichtbij, hij staat voor de deur.” Gemeenten moeten nog wennen? "Zeker”, beaamt Mark Wieringa. "Het gaat er om dat je ervaring en inzicht deelt. Het loont dat we kunnen putten uit onze ervaringen en die van Hitachi Capital Mobility. De gezamenlijke kennis van vastgoed en mobiliteit kunnen we goed gebruiken om met gemeenten het gesprek aan te gaan. Zo kunnen we laten zien dat we een win-win situatie creëren; we willen allemaal graag dat binnensteden duurzamer worden.

Uitleggen waarom je het doet, helpt ook in de omgeving zelf. Bij het Barestraatproject hebben we dat ook ervaren. Het feit dat er in de straat nieuwe appartementen kwamen, leidde tot zorgen over parkeeroverlast bij de huidige bewoners. Toen we uitlegden wat we wilden met mobiliteit en parkeerplekken, en zelfs de mogelijkheid van het aanvragen van parkeervergunningen door toekomstige bewoners vrijwillig uit het project haalden, waren de zorgen weg. De bewoners werden positief over de nieuwe ontwikkeling in hun straat. Dat inspireert en leidt tot enthousiasme.”