• Al 35 jaar een begrip
  • Grootste van Noord-Nederland
  • Alle merken en modellen
  • Reactie binnen 15 min.
  • Al 35 jaar een begrip
  • Grootste van Noord-Nederland
  • Alle merken en modellen
  • Reactie binnen 15 min.

Prinsjesdag 2017: de gevolgen voor uw mobiliteit

Gepubliceerd op 20 september 2017
Prinsjesdag 2017: de gevolgen voor uw mobiliteit

Dinsdag 19 september is de rijksbegroting van het demissionaire kabinet gepresenteerd tijdens Prinsjesdag.

Wij vinden automobiliteit een belangrijk onderwerp in de begroting, maar wat zijn nu precies de gevolgen voor u? Noordlease legt het uit.

Duurzame en slimme mobiliteit in het vooruitzicht

Tijdens de presentatie van de Rijksbegroting is een duidelijk beeld geschetst van de toekomst van Nederlandse mobiliteit. Het bedenken van innovatieve mobiliteitsoplossingen is een belangrijke pijler om Nederland in beweging te houden. Hierbij staat het vervoersmiddel steeds minder centraal en wordt efficiënte mobiliteit een prominenter onderwerp. Mobiliteit wordt een dienst: Mobility as a Service.

Innovatie en duurzaamheid gaan natuurlijk hand in hand. Daarom is het advies in de gepresenteerde Rijksbegroting om er voor te zorgen alle vormen van mobiliteit op tijd klaar zijn voor de (duurzame) toekomst. Om dit te bewerkstelligen gaat de Rijksoverheid bezig met het verduurzamen van de Nederlandse infrastructuur, vervoersmiddelen en bijbehorende wet- en regelgeving.

Wet- en regelgeving: de belangrijkste punten

Dit jaar zijn er weinig nieuwe plannen voor de mobiliteitsbranche te bespeuren in de gepresenteerde Rijksbegroting. Het is een gevolg van het demissionaire kabinet, wat ook leidt tot weinig nieuwe maatregelen omtrent autobelasting. De wijzigingen die plaatsvinden zijn voornamelijk gericht op de verduurzaming van de Nederlandse mobiliteit*:

  1. Vanaf 2018 geldt een standaard bijtellingspercentage van 22% voor nieuwe auto’s. Van een bijtellingskorting voor nieuwe auto’s is alleen nog sprake bij een CO2-uitstoot van 0 gr/km. De bijtelling is in deze gevallen 4%.
  2. Per 1 januari 2018 worden de BPM-schijven aangepast en worden de CO2-normen van de tariefschijven aangescherpt. De BPM-tarieven worden per 2018 wel verlaagd. Voor volledig elektrische auto’s is ook in 2018 vrijstelling van kracht.
  3. Er is een MRB (motorrijtuigenbelasting) nihiltarief voor volledig elektrische auto’s. Voor auto’s met een uitstoot tussen 1 en 50 gram geldt vanaf 2018 een half tarief van de motorrijtuigenbelasting.

Wat betekent dit voor mij?

De wijzigingen op het gebied van wet- en regelgeving zijn duidelijk gericht op het verduurzamen van de mobiliteit. Dit betekent dat elektrisch rijden vanaf 2018 nog meer voordelen voor u heeft, waaronder een bijtellingskorting, vrijstelling van BPM en het hierboven beschreven MRB-nihiltarief. Het wordt zowel op financieel als duurzaam gebied steeds belangrijker voor organisaties steeds aantrekkelijker om te kiezen voor zero-emissie mobiliteit.

Het verduurzamen van mijn wagenpark, hoe doe ik dat?

Door de vele merken, modellen en opties kan het zijn dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Wij helpen u graag met het vinden van de perfecte mobiliteitsoplossing voor uw situatie. Hoe we dit doen? Door samen met u uw wensen in kaart te brengen en met behulp van een duurzame en innovatieve werkwijze tot het beste resultaat te komen. Of het nou gaat om het leasen van een elektrische bedrijfswagen of een innovatieve mobiliteitsoplossing zoals het fietslease collectief, wij vinden de passende oplossing voor uw mobiliteitsprobleem.

Neem contact op  Onze elektrische leasefietsen

Het Noordlease Businesscenter: alle kennis onder één dak

In het Noordlease Businesscenter is al onze kennis op het gebied van innovatie en kennis en expertise op bedrijfswagengebied onder één dak samen gebracht. Van technisch advies, inrichting, voertuigtelematica, bestickering en natuurlijk leasing: wij bieden turnkey oplossingen. Maak een afspraak met Aalderd Koopmans, accountmanager, voor een vrijblijvend advies op maat.

Naar het Noordlease Businesscenter Maak nu een afspraak








*Bron: beleidsnota

Wagenparkbeheerders zijn vrij in het gebruik van de inhoud van dit artikel voor communicatie.