• Al 35 jaar een begrip
  • Grootste van Noord-Nederland
  • Alle merken en modellen
  • Reactie binnen 15 min.
  • Al 35 jaar een begrip
  • Grootste van Noord-Nederland
  • Alle merken en modellen
  • Reactie binnen 15 min.

WLTP; Dé nieuwe testmethode voor het brandstofverbruik en de emissiewaarden van uw auto

Gepubliceerd op 30 oktober 2017
WLTP; Dé nieuwe testmethode voor het brandstofverbruik en de emissiewaarden van uw auto

Mogen we aan u voorstellen, WLTP. Dé nieuwe testmethode voor het brandstofverbruik en de emissiewaarden van uw auto.

Relevant? Jazeker! Aan de hand van deze nieuwe meetmethode wordt namelijk de hoogte van de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) en uw fiscale bijtelling bepaald.

Met ingang van 1 september 2017 jl. heeft de Europese Unie twee nieuwe testmethoden voor brandstofverbruik en emissiewaarden ingevoerd. De WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) en de RDE (Real Driving Emissions) zijn de vervangers van de oude NEDC-testmethode en bieden een meer realistische meting.

Heeft de WLTP invloed op hoeveel autobelastingen ik betaal?

De overgang naar de WLTP mag in principe geen negatieve invloed hebben op de autobelastingen, waardoor consumenten meer kosten zouden gaan betalen. Het is immers zo dat de introductie van de WLTP geen invloed heeft op de werkelijke prestaties van een auto. De WLTP-test levert echter wel een hogere CO2-waarde per km op in vergelijk met de NEDC, omdat deze strenger is dan die oude test. Echter, of de consument uiteindelijk meer gaat betalen is nog onzeker. Hierover is Rai vereniging in onderhandeling met het ministerie.

wltp

Voor een goede overgang van NEDC naar WLTP is de CO2mpas omrekenmethode bedacht. Hiermee worden de WLTP-resultaten omgerekend naar NEDC-waarden. Deze wijziging heeft behoorlijke impact, want de CO2 uitstoot bepaald de hoogte van de BPM en is bepalend voor de consumentenprijs van een auto en de fiscale bijtelling in het geval van zakelijk gebruik. Omdat WLTP de werkelijke uitstoot en verbruik veel dichter zal benaderen zullen de waarden voor alle voertuigen hoger uitvallen ten opzichte van de oude resultaten.

Voor werkgevers; wagenparkbeleid op basis van uitstoot of verbruik? Let dan goed op!

Voor werkgevers die in het wagenparkbeleid uitgaan van vastgesteld verbruik of uitstoot heeft deze wijziging dus ook invloed. Ons advies is om samen met uw leasemaatschappij in gesprek te gaan over hoe u dit in de toekomst gaat inregelen. Bent u klant van Noordlease? Neem dan gerust contact met ons op via 050-5470200 of mail naar voor een afspraak.

In Nederland zal tot het einde van 2018 de huidige BPM-tabellen gehandhaafd worden. Vanaf 1 januari 2019 gelden uitsluitend de WLTP-cijfers voor de BPM-berekeningen. Deze nieuwe EU regeling vraagt om veranderende wetgeving in Nederland.

Wat is RDE, de Real Driving Emissions?

RDE-test vult de laboratoriumtest aan, door rijdend op de openbare weg, te meten of een auto ook in de praktijk een geringe uitstoot van vervuilende stoffen heeft.

De Real Driving Emissions (RDE)-test meet de uitstoot van vervuilende stoffen, zoals NOx, van een auto terwijl deze op de openbare weg rijdt. De RDE-test vervangt niet de laboratoriumtests (zoals de huidige NEDC en de komende WLTP), maar is een aanvulling daarop. RDE waarborgt dat auto’s lage emissies hebben in praktijkgebruik op de weg. Europa is de eerste regio ter wereld die een dergelijke praktijktest invoert, wat een grote sprong voorwaarts in het meten van voertuigemissies markeert.

Kijk voor meer informatie over WLTP op: https://www.wltp-info.nl/
Deze website is een initiatief van Rai Vereniging